STOKÓWKA

Położona w Chęcińsko Kieleckim Parku Krajobrazowym Góra Stokówka, to zalesione wzgórze przecięte starym kamieniołomem. Wygląda jakby ktoś przez środek wzgórza wyciął w skałach korytarz. Po jego obu stronach wznoszą się strome i dość wysokie, w niektórych miejscach na prawie 20 metrów ściany. Jeszcze niedawno okoliczni mieszkańcy wydobywali tam kamień, bowiem nieczynny kamieniołom stanowi ślad po wyeksploatowaniu jednej z większych w regionie świętokrzyskim żył kalcytowych. Góra Stokówka w ostatnich latach stała się ogródkiem skalnym wybitnie sportowym, ponieważ jest tu około 80 dróg, z czego 50 to drogi obite. Długość dróg dochodzi do 18 metrów, a ich trudności wahają się od III do VI.5. Skała to wspomniany kalcyt, który ma strukturę krystaliczną, o znakomitym tarciu. Stokówka to wspinanie z licznymi dziurkami oraz krawądkami, ale przeważającymi formacjami są płyty. Do wspinania zalecany jest kask, lina 50 metrowa oraz typowy zestaw standartowy.

Najprostszy dojazd prowadzi z drogi krajowej E77 łączącej Warszawę z Krakowem, skąd skręcamy na Małogoszcz w drogę 762. Po około 3 kilometrach jazdy skręcamy w prawo na Zajączków, a następnie znowu w prawo na Skiby. Po przejechaniu wsi Skiby przy cmentarzu skręcamy w prawo w drogę gruntową. Trzymając się cały czas głównego traktu dojeżdżamy do lasu i skręcamy w lewo. Jedziemy przez lasek około 2 kilometry, aż po prawej ukaże nam się czerwona gruntowa droga przy zarośniętej łące. Tą drogą jedziemy lekko pod górę, aż zobaczymy dawny kamieniołom.

Świętokrzyski Klub Wysokogórski zamieścił na swojej stronie internetowej aktualne topo. Stokówka jest tam świetnie opisana.

Robert Remisz

Sierpień 2010 rok - Góra Stokówka, w przecinającym ją dawnym kamieniołomie kieleccy wspinacze urządzili ogródek wspinaczkowy.

Wspinamy się na skale Kalcytowa.